Toen hij 14 was stond hij al in de bakkerij. Dat is ook de plek waar Jacco de Kok zijn vrouw Marije leerde kennen. Het kostte hem niet veel moeite om haar over te halen om zijn grote droom waar te maken: een eigen bakkerij starten. Het ondernemersplan lag al een poosje klaar, dus toen er in 2017 een pand beschikbaar kwam, werd het plan uit de kast getrokken en ging Bakkerij de Kok van start in Arnemuiden.
“Je begint ’s nachts om half 2 met het afwegen van de grondstoffen, om half 8 liggen de producten in de winkel en aan het einde van de dag ligt het geld in de kassa.” Dat proces vindt Jacco mooi. “Vloer- en desembroden zijn het mooist om te maken. Het is een levend proces. De kleinste details in het proces van broodbereiding en bakken, kunnen een enorm verschil opleveren in smaak, vorm, textuur en aroma. Het geeft een enorme kick als al die broden mooi uit de oven komen en je krijgt er ook nog eens complimenten over.”
Het mag duidelijk zijn, bakken is zijn hobby. Na het werk zit hij nog regelmatig ’s avonds YouTube-filmpjes te kijken voor nieuwe baktechnieken en recepten.
Beleving
Om hem heen ziet Jacco veel schaalvergroting in het vak. “Het ambachtelijke gaat er vaak onder lijden. Onze groei is voornamelijk gericht op kwaliteit. We willen op de plek waar we nu zitten beter worden. Beleving gaat steeds meer een rol spelen en wij zijn daar de afgelopen jaar ook in gegroeid. We hebben bewust voor gekozen voor een open ruimte. Als ik een muur metsel tussen de winkel en de bakkerij, dan kan ik voorspellen dat ik in een jaar minder omzetgroei heb.”
Slim ondernemen dus. En daar heeft Jacco nog meer voorbeelden van. “Als ik koekjes bak rond etenstijd, dan verkoop in die anderhalf uur 10-15 pakjes van de 100 die ik er per week verkoop. Mensen ruiken de geur als ze de winkel instappen, hebben al een beetje trek en dan stimuleert dat je verkoop enorm.”
Productgroepen
Al vrij snel na de start gingen Jacco en Marije op zoek naar een partij die hen meer inzicht kon geven in de financiën. Robert van Noorden, Junior Relatiemanager bij Visser & Visser, hielp hen met het inrichten van een dashboard. Robert: “We hebben het dashboard vanaf nul opgebouwd en daar met zijn drieën over nagedacht. We vonden het belangrijk om de productgroepen in de administratie uit te splitsen, zodat je weet wat de omzet per productgroep is. Dan kun je daar ook op gaan sturen. Ook hebben we ervoor gezorgd dat het administratieve proces zo efficiënt mogelijk is ingericht. Enerzijds de kosten van de administratie laaghouden en anderzijds de werkzaamheden die je ervoor moet verrichten simpel houden. Bijvoorbeeld met scan- en herkensoftware die automatisch gekoppeld is aan je mailbox. Dat soort dingen maakt het gewoon een stuk makkelijker.”
Happy koeks
Wat Jacco het grote voordeel vindt, is dat hij nu maandelijkse cijfers heeft. “Enkele dagen na afloop van de maand staat alles klaar in het dashboard. Wij komen allebei niet uit een ondernemersfamilie, des te belangrijker om er kort op te zitten. Ik begin het nu zelfs langzaamaan leuk te vinden. Zodra we van Robert een seintje krijgen dat de cijfers in Visionplanner klaarstaan, kijk ik meteen: hoe hebben we het gedaan de afgelopen maand? Het voordeel van maandcijfers is dat je makkelijk kunt bijsturen. Als je er na een kwartaal of een jaar achter komt dat je omzet achterblijft, is het veel lastiger te achterhalen waar het door komt. Nu vangen we dat veel eerder op.”
Soms betekent dat actie ondernemen. “Vorig jaar bleek uit de cijfers dat de omzet van de koekjes achterbleef. We maakten er een mooie actie van en verkochten de koekjes als ‘happy koeks’. Die gingen meteen als warme broodjes over de toonbank. Een mooi voorbeeld van hoe het dashboard werkt: je signaleert dat een productgroep achterloopt, legt daar vervolgens je focus op en weet de cijfers weer omhoog te brengen. Ik vind het fantastisch werken.”
Wil u ook meer inzicht door maandelijkse cijfers? Vanuit ons accountants- en advieskantoor in Goes denken we graag met u mee. Ook vanuit onze andere vestigingen helpen we u verder!