Van Wanrooij is al ruim 35 jaar specialist op het gebied van keukens, badkamers en tegels. De onderneming uit het Gelderse Waardenburg groeide afgelopen tijd hard. Hierdoor ontstond de behoefte aan meer inzicht in belangrijke data om het bedrijf beter te kunnen sturen.

 

Business intelligence-tool

“We zetten duizenden keukens en badkamers per jaar weg in de markt. Afgelopen jaren steeg dat aantal aanzienlijk”, vertelt Ilse Scholtes, directie-assistent bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling. Voor de dagelijkse administratie werkt het bedrijf met bedrijfsspecifieke software. Volgens Scholtes ‘een prima pakket’. “Alleen geeft het ons geen overkoepelend inzicht. Het zijn losse lijsten vol cijfers waarop je als ondernemer zelf moet reageren.
Door onze toegenomen bedrijfsomvang hebben we behoefte gekregen aan een business intelligence-tool die voor ons de cijfers interpreteert. Een tool dus die ons proactief wijst op afwijkende cijfers of zaken die we in de gaten moeten houden.”
In het verleden probeerde Van Wanrooij al eens een dergelijke tool uit. Volgens Scholtes mislukte de implementatie. “Het zag er mooi uit, maar we kregen geen goede data uit die tool. Er bleven verschillen zitten in wat de tool aangaf en wat er gerapporteerd werd. Dat leverde zoveel misverstanden op in de praktijk dat deze tool een stille dood is gestorven. Zonde van alle tijd en geld die we erin hadden gestoken.”


Programma van eisen

Begin 2017 startte Van Wanrooij een nieuwe zoektocht naar een passend KPI-dashboard. Drie partijen werden uitgenodigd. De keuze viel op Growteq. “Vanwege eerdere ervaring in onze branche en vanwege de harde planning die ze konden overleggen op ons programma van eisen”, licht Scholtes toe.
In maart werd het eerste contact met Growteq gelegd. Voor de zomer werd de eerste fase al opgeleverd. “Growteq heeft samen met onze applicatiebeheerder de gewenste dashboards ingericht. De implementatie is geslaagd. We hebben nu precies in beeld wat we wilden”, vertelt de directie-assistent, die zelf vinger aan de pols hield tijdens het bouwen van de dashboards.


Meetbare bedrijfsdoelen

Van Wanrooij heeft dankzij de dashboards continu zicht op: de actuele omzet (afgezet tegen de verwachting), servicegraad (aantal meldingen en het verloop van de afwikkeling), interne workflow (orderverwerking, bestellingen en planning) en de stand van zaken bij leveranciers en onderaannemers. “Superfijn om al deze zaken nu eenvoudig te kunnen monitoren. Het mooie is dat we op hoofdlijnen zaken constateren en via Qlik Sense ook direct kunnen doorklikken op detailniveau. Het gebruiksgemak van dit pakket is groot.”


Tijdswinst en efficiency voordelen

Volgens Scholtes werken binnen Van Wanrooij pas drie personen met Qlik Sense. “Dat aantal wordt binnenkort uitgebreid, zodat we nog meer tijdwinst en efficiency voordelen hebben van de dashboards. We zien dit echter als fase 2. Net als onze wens voor mogelijk nog meer dashboards. Dit alles vraagt echter om een goede interne voorbereiding. Je onderschat altijd hoeveel tijd zoiets in je eigen onderneming kost. Gelukkig is Growteq heel benaderbaar en praktisch ingesteld. Ze denken echt met je mee, zijn kundig en hebben veel ervaring met cijfers, dat merk je. We zijn blij met de verkregen stuurinformatie. Die helpt ons als bedrijf verder.”

www.vanwanrooij-warenhuys.nl 

Aanspreekpunt

Arnoud van der Heiden

Commercieel directeur Growteq Mail Arnoud van der Heiden

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur