Aatop, een werving-, selectie- en detacheringsbureau, is ontstaan in Hardinxveld-Giessendam, met specialisatie in de sectoren ICT en Milieu & Ruimte. Achter de succesvolle onderneming staat Aad Vermeulen, iemand die zowel door logisch denken als door roeping tot het ondernemerschap werd aangetrokken. De groei van Aatop is niet alleen te danken aan Aads visie, maar ook aan de krachtige samenwerking met partners zoals Visser & Visser, die advies hebben geboden op cruciale momenten.
Zonder startkapitaal, maar met een sterke visie, begon Aad aan het ondernemersavontuur. Hij wist de juiste partners te vinden en begon Aatop, een strategisch gekozen naam om alfabetisch vooraan te staan. Het succes van Aatop kan niet enkel worden toegeschreven aan zakelijke beslissingen. “Het gaat niet om wat of hoe we het doen, maar waarom we het doen”, verklaart Aad. Deze filosofie heeft geleid tot een bedrijfscultuur waarin samenwerking en het vieren van successen centraal staan.
Bottom-up
Aads filosofie weerspiegelt zijn innerlijke drive om binnen de organisatie ideeën te cultiveren en te faciliteren, in plaats van constant naar buiten te treden op zoek naar het nieuwe. “Ik ben meer gericht op de organisatie van binnen, want daar ontstaan ideeën. Uit een psychologische test die ik eens deed bleek ook dat ik hoger scoorde op directeurschap dan op ondernemerschap. Door iedereen de vrijheid te geven hun inzichten en creativiteit te delen, ontstaan de meest innovatieve oplossingen.” Deze manier van werken is diep geworteld in het besef dat innovatie en groei niet enkel vanuit het management moeten komen, maar juist moeten voortvloeien uit de initiatieven van het hele team. Het is een cultuur die Leonie Vermeulen, relatiemanager bij Visser & Visser, herkent in de samenwerking met Aatop. “Dat is echt het gevoel wat ik bij Aatop heb. Dat de collega’s samen optrekken in de plannen die gemaakt worden.”
Sinds de oprichting heeft Aatop een uitgebreid netwerk opgebouwd, en zet zich in om zowel klanten als kandidaten van dienst te zijn. Aad benadrukt het belang van specialisaties, zoals Aatop heeft gedaan door de branches ICT en Milieu & Ruimte op te zetten. “Onze specialisaties bieden niet alleen groeikansen voor ons bedrijf, ze creëren ook mogelijkheden van onze medewerkers. Kennis van specifieke niches maakt ons aantrekkelijk voor zowel klanten als professionals die op zoek zijn naar een carrière met toekomstperspectief.”
Uitbreiding naar Zuid-Afrika
De uitbreiding naar Zuid-Afrika zes jaar geleden stelde Aatop in staat om een brug te slaan naar internationale talenten, voornamelijk werkzaam in de ICT-sector. “Dit was een mooie kans voor onze organisatie, maar ook een complexe logistieke uitdaging. Zuid-Afrika ligt buiten de EU, dus je krijgt te maken met internationale wet- en regelgeving. Om dit soort uitdagingen het hoofd te kunnen bieden is het belangrijk dat je goede adviseurs om je heen hebt.” Leonie vult aan: “Aatop gaat verder dan alleen vergunningen regelen, ze regelen alles voor de kennismigranten: van huizen en auto’s tot het openen van bankrekeningen. De integratie van internationale medewerkers vereist een grondige kennis van zowel lokale als internationale wet- en regelgeving. Gelukkig kon ik de hulp inschakelen van team International Business van Visser & Visser. Dit team is gespecialiseerd in internationale vraagstukken en zo konden we Aatop begeleiden in hun buitenlandse avontuur.”
Parallel aan de zakelijke ondernemingen loopt Aads christelijke overtuiging, die de basis vormt voor zijn werk en maatschappelijke inzet. Van het schenken van minimaal 10% van winst voor de belasting aan goede doelen tot het persoonlijk beheren van projecten in Nederland en Afrika, hij zit nooit zonder nieuwe ideeën. Leonie is al tien jaar verbonden aan Aatop. “De relatie is heel belangrijk voor de samenwerking. Een goede vertrouwensband is de basis. Iemand met wie je optrekt en waarmee je naast zakelijke gesprekken, ook zomaar een geloofs- of privégesprek kan hebben. Dat is heel waardevol.” Aad besluit: “Soms heb je iemand nodig, een deskundige, die zegt: zo werkt het.”