Groei heeft een mooie betekenis. Het betekent groter worden of toenemen. Als klein kind zijn we al bezig met de vraag ‘wat wil ik worden als ik later groot ben’. Ook in de natuur is groei mooi om te zien. Maar groeien kan ook pijn doen.
Ik heb jonge kinderen die daar regelmatig last van hebben. Dan worden ze wakker met pijn in hun benen. Groeipijn. Ook ondernemers hebben daar last van. Uiteraard bedoel ik daar geen lichamelijke groeipijn mee, maar groeipijn in de organisatie. Groei is namelijk niet altijd te controleren. Er kunnen momenten in de levenscyclus van de onderneming zijn dat er een stevige groei wordt doorgemaakt. Groei in omzet, productaanbod, innovatie of personeel. Tijdens zo’n periode worden er andere zaken belangrijk en moet (financiële) informatie sneller beschikbaar en van betere kwaliteit zijn. Bijvoorbeeld omdat er investeerders aangetrokken zijn. Dan wordt de vraag belangrijk: hoe rapporteren we de juiste informatie vaker, sneller en meer betrouwbaar.
Zakelijke groeipijn
Dat is vaak het punt waarop je je als ondernemer bewust wordt van groeipijn. De administratie wordt prima uitgevoerd maar de mensen zelf zijn niet in staat om aan die nieuwe vraag te voldoen. Zelf met behulp van Excel de informatie bij elkaar halen en in de juiste vorm krijgen; daar ontbreekt de tijd voor. En je bent nog te klein om een controller een uitdagende baan te kunnen bieden. Maar toch moet je de informatie hebben: welk product is het meest winstgevend? Welk bedrijfsonderdeel presteert onvoldoende? Op welke wijze kan ik de groei blijven financieren? Welke kengetallen zijn belangrijk?
Financiële functie professionaliseren
Op zo’n moment word ik als consultant vaak ingezet en kan ik een prima meerwaarde leveren. Vaak om de bestaande financiële functie te professionaliseren, eventueel met tijdelijke of parttime ondersteuning op het gebied van financieel management. Om de managementinformatie naar een hoger niveau te krijgen en de analyses te maken die nodig zijn om de groei te controleren. Of door het geven van inzicht waar het geld verdiend wordt en vervolgens het opzetten van Management Informatie om dit blijvend te monitoren.
Zo wordt er rust gecreëerd en kan de ondernemer zich focussen op datgene wat belangrijk is om de groei te managen. Dan doet groeien geen pijn meer.