Een aantal weken geleden was ik getuige van een interessante discussie op kantoor. De stelling luidde: ‘robotisering neemt ons werk over.’ Een collega-accountant was van mening dat hij binnen nu en vijf jaar op zoek kan naar ander werk. Een collega-fiscalist zag dit toch heel anders. Belangrijk bij deze discussie is wat mij betreft het onderscheid tussen automatisering en robotisering. Door automatisering kun je je werk sneller en efficiënter doen. Het is een hulpmiddel. Bij robotisering kun je, gechargeerd, thuis op de bank gaan zitten en het werk wordt voor je gedaan. Dat laatste klinkt toch als de ideale situatie?!

Aan tafel met een robot?

Mijn ervaring uit de praktijk leert echter dat het belangrijkste deel van het werk binnen de accountancy niet weg te robotiseren is. Namelijk de relatie en de vertrouwensband met de klant. Kunt u zich voorstellen dat u over vijf jaar niet meer met uw accountant om tafel zit, maar met een robot? Ik op dit moment nog niet. Maar toch mogen we niet stil blijven zitten. Stilstand is immers achteruitgang. Dit geldt ook voor u als ondernemer. Een mooi voorbeeld van robotisering is een experiment bij de NOS. De NOS maakte tijdens de onlangs gehouden Provinciale Staten verkiezingen gebruik van een robot om de verkiezingsuitslagen per gemeente te verzamelen en op hun website te presenteren. Er verandert dus wel degelijk iets door robotisering.

Vertrouwensband

Als cliëntadviseur binnen team internationaal kom ik in contact met (potentiële) klanten vanuit heel Europa en daarbuiten. Turkije, Groot-Brittannië, Spanje en India zijn zomaar een paar landen die ik kan noemen. De klanten hebben over het algemeen geen ervaring met of kennis van de Nederlandse wet- en regelgeving. Willen zij hun droom werkelijkheid zien worden, dan moeten zij vertrouwen op hun adviseur. Uiteraard geldt dat voor iedere klant, maar de fysieke afstand tussen de adviseur en de klant maakt dat de vertrouwensrelatie toch een andere lading krijgt. Je rijdt immers niet regelmatig bij elkaar langs.

De toekomst

Hoe de accountant van de toekomst eruit ziet kan ik lastig voorspellen. Wel heb ik een vraag die ik dan aan een robot wil stellen: ‘Wat is stilletjes het beste accountantskantoor van Nederland?’ Visser & Visser – Your Trusted Advisor.

Visser & Visser is onderdeel van PrimeGlobal. Een wereldwijd netwerk van zelfstandige accountantskantoren. Zo zijn wij in staat om u,  waar ook ter wereld, in contact te brengen met een accountantskantoor. Dus mocht u van plan zijn om uw bedrijfsactiviteiten buiten Nederland of de Benelux op de wereldkaart te zetten, neem gerust contact met ons op.

Voorlopig kunt u er met een gerust hart van uitgaan dat bij Visser & Visser de telefoon niet door een robot wordt opgenomen. Althans voorlopig dan…

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur