Ik hoor je denken: "Oei! 25 mei is al geweest en wij zijn écht nog niet klaar voor de AVG! Wat nu?"
Eerst een geruststelling: de kans dat de toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de komende weken bij je aanklopt en gelijk een hoge boete oplegt is vrij klein. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze zich eerst richten op de organisaties die met grote hoeveelheden en gevoelige persoonsgegevens werken. Ik hoor je nu weer denken: “O! Dus ik hoef voorlopig helemaal niets te doen. Ik wacht tot ze langskomen en ik zie het dan wel. Bovendien heb ik alleen maar zakelijke klanten, dus die AVG is voor mij niet van toepassing.” Helaas moet ik je dan toch teleurstellen: ook voor jou is de AVG relevant en je moet zeker actie ondernemen!

 

Adressenboekje

Eerst een korte uitleg waarom de AVG ook voor jouw organisatie van toepassing is. Zakelijke relaties laten persoonsgegevens bij je achter, zoals het e-mailadres van contactpersonen. Heb je werknemers in dienst? Dan verzamel je ook persoonsgegevens van deze medewerkers. Conclusie: je ontkomt niet aan de AVG, tenzij je privé een adressenboekje bijhoudt met alle geboortedata en overige persoonlijke gegevens. Dat boekje valt gelukkig wél buiten de werking van de AVG. 

Gewoon beginnen

En nu even waarom je écht iets moet doen. Los van het feit dat je mogelijk een boete riskeert, is er een maatschappelijk belang dat we met z’n allen elkaars persoonsgegevens beschermen. En wat denk je van de imagoschade als in de media te horen is dat je organisatie laks omgaat met de privacy van je klanten? En laten we ook niet denken aan een juridische claim van een klant/werknemer die beweert schade te hebben geleden, doordat je niet zorgvuldig bent omgegaan met zijn persoonlijke gegevens. Kortom: begin er maar gewoon mee! 

Je kunt het ook láten doen

Voor de laatste keer hoor ik je denken: “Wat moet ik allemaal doen om aan de AVG te kunnen voldoen? En ik heb geen tijd om er een heel project van te maken!" Gelukkig dit keer weer een geruststelling: waarschijnlijk valt het allemaal wel mee wat je moet regelen. Maar dat is afhankelijk van de verscheidenheid van de persoonsgegevens die je verwerkt en de business waarin je opereert. Wij kunnen een concreet stappenplan voor je uitstippelen, waarmee je aan de slag kunt. Daarna kunnen we meekijken of je goed op weg bent. Wil je hierin volledig ontzorgd worden? Dat is ook een optie. Wij kunnen alle acties uit het stappenplan van je overnemen.

Check

Is jouw onderneming één van de 42% ondernemingen (Bron: Onderzoek van PWC, gepubliceerd op 20 mei 2018) die wél klaar was voor 25 mei, maar wil je toch dat iemand een keer kritisch meekijkt? Dan is een scan voor jou misschien interessant! 

Voor vragen over de AVG en onze dienstverlening kun je mailen naar onze privacydesk: privacydesk@visser-visser.nl.

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur